Rode draad zomer 2022

Startfoto van Mirjam
Het begin van de lente in 2022. Klepperende ooievaars, parende eenden en ooievaars, verliefde zwanen. Kortom – genoeg inspiratie als je een rondje gaat fietsen.
Deze ooievaars uit Ankeveen hadden echt de lente in hun bol!

ooievaarskoppel
Gemaakt op 30 maart 2022 met de Sony RX 10 M4, F5, 6, iso 125, 1/800 en 600 mm in Ankeveen.

Nummer 2 door Bart
Wat zie ik?
Ik zie twee ooievaars in hun natuurlijke omgeving. Omringd door bomen en bezig in hun nest. Ik moest het even opzoeken, maar het boven op elkaar staan hoort blijkbaar bij hun paringsritueel. https://www.youtube.com/watch?v=wHNUAmwt0cU
Het beeld is rustig om naar te kijken, het nest ligt mooi in het midden en de ooievaars ligt in de lijn van derden/gulden snede.
Wel vraag ik mij af wat er aan nabewerking is gedaan. Het zwart onder de vleugels en in de staart van de onderste ooievaar is helemaal dichtgelopen. De exif gegevens kon ik helaas niet lezen, ik zie nogal wat chromatische abberatie (paarse gloed aan de randen van de takken en de vleugels van de ooievaar bijv. ) Dit kun je voorkomen door (net) niet met je meest open diafragma te werken. Zie ook: https://www.digifotopro.nl/wat-is-chromatische-aberratie-en-wat-kun-je-eraan-doen

Waar het om draait staat er goed op, topplaat, mooi moment!

Mijn foto is hier een vervolg op.
Ooievaars brengen natuurlijk baby’s! Zeker na deze paringsdans . Een “echte” baby had ik zo snel niet voorhanden. Gelukkig had mijn model (Esmee de Vries) er wel een te leen. Ze had net een flesje gehad en moest nu even een boertje doen. Ik had eerst een ander beeld in mijn hoofd, vandaar de blauw met rood (roze) achtergrond. Softbox was voor het directe licht (flitser 1) en twee achtergrondflitsers met gelfilters. Allen met TTL geflitst zonder aanpassing, iso 100, 1/250, F11, 50MM (75MM equivalent op FX camera). TTL “betekent door de lens”.De foto is gemaakt op 6 april met een Nikon. Deze is geflitst. De instellingen waren F11, 50 mm, 1/250.

Nummer 3 door Marian
Ik zie een rug portret van een meisje met een pop. Ze heeft een paardenstaart en een kunstvlecht in haar haar. De pop houdt ze over haar schouder. De foto maakt dat je erg benieuwd bent naar haar gezicht.
De achtergrond lijkt een schapenvacht met gekleurd licht.
Bij mij roept deze foto op wie doet het meisje na? Meestal is er dan pas een baby geboren in het gezin. Het meisje doet haar moeder met de pasgeboren baby na. Klopt dit?
Ja hoor kijk maar naar mijn vervolgfoto, een dol verliefd stelletje met hun pasgeboren baby. Het broertje van het meisje met de pop. De foto is gemaakt met een Samsung GM G950F op 10 april.
Er is niet geflitst, F1,7, 26 mm, iso 125, 1/50.

Nummer 4 door Wim V.
Ik zie een gelukkig stel!
Is dit hun eerste, mijn gevoel zegt van niet, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Gelukkig zijn ze zeker met hun pasgeboren baby. Maar goed de ooievaar zal wel al geweest zijn, dus een logisch gevolg op deze foto is een geboorte kaartje.

Mijn foto laat een geboortekaartje zien.
Het moet wel anders zijn dan anders. Niet te makkelijk, in spiegelbeeld en andersom. De belichting was wel een dingetje, maar uiteindelijk is het gelukt.
Ik ben benieuwd wat de volgende bedenkt.
De foto is geflitst en gemaakt op 21 april met een Canon EOS 6D.
De instellingen waren F4, iso 100, 1/8.

Nummer 5 door Frans
A) Beeld elementen:
Ik zie een foto genomen door vermoedelijk een glazen bol . Deze is niet scherp. Met moeite is leesbaar wat er op is gedrukt.
B) Compositie:
Door de ronde vorm is het object vertekend maar staat wel centraal op de foto.
C) wat zie ik:
Het is een deel van een geboorte kaartje. met lengte 55 cm, gewicht 3800 gram tijd 02.06.
D) Hoe is het gedaan:
Weinig scherpte diepte in de foto. Slechts heel klein deel is redelijk scherp.
E) Gebruik kleuren, lijnen.
Donker kleurig kaartje dat vermoedelijk op een bruine tafel staat. Wat lichtvlekken. Door bolle vorm, ronde lijnen.

Mijn foto is het vervolg hierop; na een korter of langer leven een overlijdens kaart.
A) Beelelementen:
De foto is verticaal genomen, zo scherp mogelijk en is goed leesbaar, in plaats van onscherp en slecht leesbaar, dat vind ik mooier voor mijn onderwerp.
B) Compositie Eenvoudige compositie van het kaartje en de rozen.
C) Wat zie je: Op de overlijdens kaart liggen een tweetal gedroogde rozen die op de kist gelegd waren.
D) Hoe is het gedaan? De scherpte diepte is groot zodat alles scherp is.
E)Gebruik kleuren, lijnen “Witte” kaart met zacht gekleurde gedroogde rozen als aandenken.
De foto is niet geflitst, genomen met een Canon Powershot S3TS op 23 mei. De foto is in de ochtend genomen, binnen bij het raam met zonlicht genomen met een zelfontspanner.
De instellingen waren F8, iso 100, 1/13, op statief genomen, geen correctie EV

Nummer 6 door Ankie
Daar is-ie dan, de foto Rode Draad zomer 2022. Een foto zonder zomerse sfeer. Een plechtige foto van twee gedroogde rozen die schuin met de bloem naar rechts onder wijzend op een crème papier liggen. Er staat Kühne 1946 -2019 tussen de rozen geschreven in schuine italic tekens. De foto is met zacht licht gemaakt. Het licht valt van rechts boven in. Er zijn zachte schaduwen van de rozenbloemen en de bladeren.
Tsja wat betekent deze foto nou? Ik kom er niet uit: een jubileum? Van 73 jaar? Een overlijden? Ik heb geen idee.
Ik google Kühne. Een groot logistiek bedrijf. De oprichter August Kühne is in de in de 19e eeuw geboren en was voor WO II al overleden. Die kan het niet zijn. Volgende zoekopdracht leidt mij naar Kühne ingemaakte groenten en sausen. Potjes met piccalilly en augurken. Tsja daar kan ik wat mee! Maar die jaartallen zeggen mij helemaal niets!!!
Augurken staan nog in mijn koelkast. Mijn geliefde vogel staat in de tuin voor de zomerse lavendel. Hij doet gewoon een augurk in zijn snavel. Zo meneer Kühne de vogel is tevreden maar ik snap niets van uw jaartallen. Ik gooi die cijfers gewoon door elkaar op de grond. Zoek het maar uit wat de betekenis is…
Deze foto is gemaakt op 11 juli met een Canon EOS 90D. De instellingen zijn 1/60, iso 100, F5,6

Nummer 7 door Bea
Ik zie een foto, die overdag is genomen, licht zonnig, waarschijnlijk in een tuin. Het onderwerp is een tuindecoratie: een ijzeren roestige vogel met een maiskolf(?) in zijn bek.
de vogel staat midden in het beeld, en heeft bruine kleuren.
hij staat op zandkleurige tegels met vlak daarachter, waar de tegels ophouden, een strook wild hoog opschietend gras met paarse bloemen. op de tegels zijn acht dunne zwarte cijfers te zien die later in de foto geplaatst zijn, misschien een geboortedatum?
Het is een mooie compositie: de strakke vorm en het harde roestige ijzer contrasteert sterk met het rommelige en wilde groen met paarse bloemen. 

Mijn foto heeft als uitgangspunt het tegenovergesteld:
*Licht: de vogel staat in de schadduw i.p.v. in de zon
*Kleuren: het onderwerp heeft bonte kleuren t.o.v. bruine kleur
*Achtergrond: strakke bruine houten schutting – t.o.v. kleurige wilde natuur
*Ondergrond: aarde t.o.v.tegels
De foto is gemaaktop 15 juli met een Samsung.
De instellingen waren iso 50, F2,4, 1/50.

Nummer 8 door Wim W.
Als ik de foto van mijn voorganger analyseer is mijn conclusie:
Ik zie een duidelijke foto met een pauwornament, in hoofdzaak blauw met als achtergrond een planken schutting. Het onderwerp is goed scherp centraal in beeld gebracht.
Aan de snavel en met name de lichte buitenste verenkrans is te zien dat het om een beeld gaat. 

Mijn logisch vervolgfoto is:
Een Rüppells gier die ik in het landgoed Hoenderdaehll heb gefotografeerd.
Anders dan bij foto die ik toegestuurd heb gekregen heb ik een levend dier ingezonden.
De kleur is net als bij mijn voorganger monochroom.
Op de achtergrond is ook hier een plankenschutting o.i.d. te zien.
Dit is een foto, gecropt uit een grotere foto, en daardoor een kleiner formaat wat betreft het aantal pixels. 
De foto is gemaakt op 31 oktober 2021 in Hoenderdaal.
De instellingen waren iso 400, F6,3, 1/100 en 200 mm.

Nummer 9 door Bernadet
Ik zie een roofvogel, die op een tak zit. Hij staat er net helemaal op. Je ziet maar 1 stukje van zijn poten, hij zit aan het linkereinde van een stevige tak en kijkt naar rechts.
Het formaat van de tak past wel goed bij het formaat van de vogel. Volgens mij is het de zeearend, een van de grootste roofvogels die we hebben.
Doordat hij aan het einde zit, iets links van het midden en naar rechts kijkt zit er lijn in de foto. Er is ruimte om naar rechts te kijken. Dit is mooi voor de compositie van het geheel. Meer in het midden zou de vogel gepropt zitten in het beeld. Nu komt het mooi uit en word je meegezogen door zijn blik,
De vogel staat er mooi scherp op, je ziet ook al zijn veren die zijn mooi doorgetekend en je ziet alle veren zitten.
Uit de achtergrond leid ik af dat de vogel niet vrij is. Hij zit voor een schutting dus of hij zit in een kooi of hij zit vast op de 1 of andere manier, maar dat kan je niet zien. Er is in elk geval alle tijd om een mooie scherpe foto te maken.

Associërend op deze vogel in gevangenschap heb ik uiteindelijk gekozen voor een vogel die in vrijheid de mens opzoekt. Deze vogel komt in onze wasbak bij het keukenblok zitten (wel volledig buiten, in Namibie) en gaat zich even douchen en oppoetsen en zijn haren in orde brengen. Het is een enorme ijdeltuit en hij is daar wel even mee bezig.
Hij doucht zich onder de kraan die heel langzaam druppelt. Op zijn borst zie je nog het spoor van een druppel gaan en een druppel zitten.
Bij de kraan zie je een druppel zich weer vormen maar hij is even klaar. Het is geen roofvogel maar een heel ander soort vogel, de punkvogel noemen we hem. Maar leuk, maakt veel geluid en is aanwezig. Kijkt met een schalkse blik om zich heen regelmatig.
En hij liet zich goed fotograferen. In eerste instantie wilde ik een roofvogel doen in vrijheid maar dat lukte niet of de foto was niet scherp genoeg. En in Nederland kom je ze niet overal tegen. Vandaar: wel in vrijheid en toch bijzonder.
De foto is gemaakt op 12 oktober 2021 met een Sony RX10M4.
De instellingen waren F4, iso 160, 200 mm en 1/320.

Nummer 10 door Anne
Op de foto van mijn voorganger zie ik een niet al te vrolijk kijkende exotische soort ‘kuifduif’, dichtbij, met spotmeting gefotografeerd tegen een onscherpe achtergrond.
Wat de locatie betreft twijfel ik – gezien het kraantje en de sepia uitvoering – tussen een publieke wasplaats ergens in het buitenland óf een begraafplaats.
Ik houd het op het laatste, waar een bezoek wordt gebracht aan het graf van een ver familielid.

Ik heb voor mijn foto de gekroonde haan met telelens genomen en omgezet in sepia om in dezelfde treurige stijl te blijven.
De foto is gemaakt op 23 augustus met een Panasonic DMC F2 1000.
De instellingen zijn 1/200, F4, iso 125, 600 mm.

Nummer 11 door Masrtin
Ik zie een foto met een (muur?) schild van een kip met een kroontje.
Hiermee laat de maker meteen ruimte over voor interpretatie, want wat geeft deze foto precies weer?
Is dit een wapenschild van een stad of dorp ? Is dit een familiewapen van een kippenboer? Of geeft dit toch andere betekenis weer.
Lijnen en kleur zijn vrij neutraal gehouden zodat er niet veel “verklapt” wordt.
Het kleurgebruik geeft trouwens ook wel een soort van “chocolade gevoel” aan waardoor men trek krijgt een hap te nemen.
De foto is wel met iets van een hoek genomen wat indirect een diepte aangeeft ( dan toch een diepere betekenis ? )
 Zoals ik al aangaf kan dit een wapenschild zijn van een stad of zo. Maar het kan natuurlijk ook van een kippenboer zijn die trots is op zijn werk.
En in het bijzonder het kroontje op het hoofd van de kip intrigeert mij. Nu wil het geval dat ik in mijn vakantie bezig ben ik het boek “Oorsprong” van Dan Brown. ( heeft onder andere de DaVinci Code geschreven ). Zonder natuurlijk de clou weg te geven gaat dit boek over de oorsprong van het leven.
Dit bracht mij op diepere betekenis van het muurschild.
 Zou dit schild misschien over de oorsprong van het leven kunnen gaan en dan wel over de vraag “Wie was er eerder, de kip of het ei”.
En duidelijk heeft de kip gewonnen, gezien het feit dat deze “gekroond” is.

Als ik alles op een rij zet zie ik voor mezelf de rode draad; “De Oorsprong van het leven”.
De aloude vraag over de Kip en het ei, het boek dat ik nu lees, dat kon geen toeval zijn. Ook het feit dat ik juist op dit moment de paringsdaad van de Paardenbijter heb kunnen aanschouwen, paste in dit toeval.
Vandaar dat ik gekozen heb voor de onderstaande foto.
Genomen op 25 augustus 2022 met een Nikon D 500 op statief met een lens 200 – 500 mm in natuurgebied “De Alde Faenen” in Friesland, vanaf een steigertje, waar twee Paardenbijter’s drukdoende bezig waren met hun paringsdaad.
Genomen met Nikon D500 op statief., Objectief op 340mm, Diafragma 5,6, Sluitertijd 1/400, Iso 3200

Nummer 12 door Rob
Wat mij trof in de mij toegezonden foto is de betrokkenheid (vorm) van twee gestalten ten opzichte van elkaar. Dit in een natuurrijke omgeving als context. Het gaat om een in het voorbijgaan zonder enscenering aangetroffen situatie buiten, spontaan gezien en vastgelegd. 
Deze elementen vond ik terug in de foto van het meisje met het mannetje op de bank.
De foto is gemaakt op 31 juli 2022 met Leica digilux 3. De iso is 400, F4, 1/250

Nummer 13 door Ans
Ik zie een vrolijke foto met frisse kleuren. Er staat een sprookjesfiguur op met een jong meisje. Het onderwerp staat goed in beeld en trekt gelijk de aandacht.

Ik heb als antwoord gekozen voor een foto met veel kleur en twee personen. Duidelijk geen sprookje want er werd hard gewerkt. Waarschijnlijk roept de foto vragen op en dat is ook de bedoeling vandaar geen nadere uitleg.
De foto is gemaakt op 17 september 2022 met een Samsung SM A520F. De instellingen zijn F1,9 – 1/1821.

Nummer 14 door Mirjam
De fotograaf, die aan de beurt was, had helaas geen tijd meer voor een vervolg. Daarom nog een foto, die ik gekozen zou hebben als vervolg.
Een redding met een helikopter. Op een berg. Ze zijn druk bezig met de voorbereidingen. Hopelijk waren ze op tijd!Genomen in Bellwald op 2 augustus met een Sony RX 10M4

Het was weer een prachtige Rode Draad met een mooi verhaal en prachtige foto’s.
Hieronder zijn alle foto’s mooi ingelijst op een rij gezet.