Verslag workshop straatfotografie

Vanwege de Corona werd de workshop verplaatst van december naar afgelopen zaterdag 12 maart. Eindelijk was het dan zover.

Met 7 leden en 3 oud leden gingen we met de trein naar Amsterdam. Ruud van der Lubben, de fotograaf die ons begeleidde ontmoetten we daar.
Na wat theorie over voornamelijk hoe we met de privacy om moesten gaan en tips over de instelling van je camera gingen we op pad naar de Dam.

Belangrijk is om van een lager standpunt uit te fotograferen, dan komt de persoon los van de achtergrond. En niet te veel gaan “jagen” maar rustig rondkijken en wachten tot er zich iets aandient.

Daar konden we veel grappige, gewone, bijzondere mensen fotograferen. Dat heeft geen problemen gegeven behalve dat het toch lastig is ook nog een mooie achtergrond te krijgen en ook nog een verhalende foto te maken.

Het was nogal fris dus we gingen ons opwarmen in café de Nieuwe Kerk met een kopje koffie. Daarna weer een poosje naar de Dam. Ik merkte wel dat het al wat makkelijker was om mijn camera op vreemde mensen te richten. Maar te meer ook omdat wij zeker niet de enige waren die daar fotografeerden.

Al lopende terug naar het station maakten we nog wat leuke straatbeelden. Aan de achterkant van het station komen de veerboten aan en met de camera’s in de aanslag, als ware paparazzi werden de mensen die van de veerboot afkwamen vastgelegd.

Het was een leuke leerzame workshop en bovendien was het ook heel gezellig om met elkaar op pad te gaan. We sturen allemaal 2 foto’s in naar Ruud en die zal ze van commentaar voorzien.