Verslag clubavond 6 mei 2024

Verslag van Mariette Brouwers

Mirjam opent de vergadering en geeft het woord aan Debby van de programmacommissie:

• We krijgen binnenkort 2 opdrachten: een zomeropdracht (3 losse foto’s in dezelfde kleur met verschillende onderwerpen) en een compositieopdracht (3 foto’s met als onderwerp ’t Gooi, die Veronique Jansen in oktober 2024 zal bespreken).
  • De volgende bijeenkomst op 27 mei gaan we mini’s fotograferen, dus camera en eventueel statief mee.

Architectuurfotografie

Vervolgens geeft Anita Riemersma een inleiding over architectuurfotografie met veel tips en voorbeelden. De PDF-weergave van deze presentatie is opgenomen op de ledenpagina.

Daarna worden de ingestuurde architectuurfoto’s van de leden door haar besproken. Ook hierbij veel nuttige tips.

Bij onderstaande foto’s is een deel van het commentaar opgenomen – het complete commentaar is opgenomen op de ledenpagina

Ankie: een gebouw met veel glas, strakke lijnen en mooie reflecties. Links zie je alleen reflecties van andere gebouwen in de omgeving en de lucht, rechts zie je ook nog iets van het interieur en prachtige wolken gereflecteerd. Mooi gekaderd, geen storende elementen in het beeld.

.Anne: een erg leuke uitsnede van het Sluishuis in IJburg. Mooie diagonale lijn, kleuren en contrast. De verschillende patronen in de drie vlakken van het gebouw komen goed uit. Jammer dat het gebouw net niet helemaal recht staat, dit kan je zien aan de ruimte links van de balkons die niet overal gelijk is.

Ben:
een spannend beeld van gebouw of gebouwen recht van onderen gefotografeerd. Het gebouw lijkt heel hoog. De patronen in de gevelplaten komen mooi uit. Leuk contrast tussen de horizontale lijnen aan de onderkant en de diagonale lijnen aan de bovenkant.

Bernadet:
het bovenste deel van gebouw the Wave in Almere. Ook vrij recht naar boven gefotografeerd. De onderste, rechter helft wordt geheel gevuld door het gebouw, de bovenste linker helft geheel door lucht; leuk.  Het kan zo geschoten zijn of omgezet naar zwart-wit.

Debby: een gebouw met een patio die in verdiepingen naar boven toe groter wordt. Een iets groter deel met schaduw dan met zon op de muren. Leuk detail vind ik de schaduw van het hekje van het dak in de diagonale lijn. Bijna perfect vanuit het midden gefotografeerd, het is 95% symmetrisch

Frans: een foto van een gebouw met een wand van vierkante, lichte panelen. waarbij het lijnenspel een veel grotere rol speelt. Daar wordt de foto veel sterker van. De grote vlakken worden mooi onderbroken door de diagonale buizen, die weer prachtig afsteken tegen de strak blauwe lucht. Hier heb je echt een keuze gemaakt, m.i. een goede keuze om maar een deel van het gebouw weer te geven.

Hans: heel erg interessante, ronde vormen van een modern gebouw in Valencia. Mooi contrast en schaduwen. De gebouwen rechtsonder zijn veel gewoner van vorm, maar staan helaas niet recht.  Het wolkje in de lucht is een leuk detail. Heb je overwogen om er een vierkante uitsnede van te maken van de bovenkant? Dan wordt het een heel abstracte foto.

Herman: vijf gebouwen op de Zuidas met elk een eigen kleur, vorm, textuur en patroon. Omdat alle gebouwen zijn aangesneden kan je niet meer zien hoe groot ze zijn, maar dat is ook niet belangrijk. De gebouwen worden allemaal door de zon beschenen, de blauwe lucht maakt het zonnige beeld compleet.
Jammer dat de gebouwen net niet helemaal recht staan.

Mariëtte:nog een sterk beeld in zwart-wit, dit keer van the Valley op de Zuidas. Prachtig opgestapelde blokken, waarbij de schaduwen de lichte gevels extra accentueren. Mooi “kleurverloop” in de lucht, rechtsonder wat lichter. Architectuurfotografie in optima forma, super gedaan!

Mieke: het Sluishuis in IJburg vanuit een wat minder voor de hand liggende hoek, leuk. Mooi licht op de bruine delen, maar ook de rest van het gebouw is lekker licht en komt goed uit de verf. De fiets (met reflectie) en persoon met hond staan op de goede plek in de foto. Jammer dat het wolkje rechts aan het gebouw vastgeplakt lijkt te zitten.

Mirjam:
een vierkante foto van the Wave. Leuk dat je de bovenrand van het dak in de diagonaal hebt gezet. De panelen hebben een mooie doortekening en je ziet in de ramen heel leuk de reflectie van het hogere gebouw er naast. Dat geeft een leuk contrast in kleur, maar ook in de richting van de lijnen in de reflectie en de kozijnen. Jammer dat je ISO 500 hebt gebruikt, dat is niet nodig bij deze hoeveelheid licht.

Wim: een leuke foto van een trap vanuit een wat hoger standpunt. Mooie schaduwen van de leuningen. Leuk dat de rechte trap wordt onderbroken door het halfronde plateau. De onderkant is waarschijnlijk schuin oplopend. De leuning daarvan past wel bij het lijnenspel van de trap.

Yvonne: een leuke combinatie van reflectie van een oud kerkgebouw in een spiegelend stuk van een modern gebouw. Het geeft een goed beeld van de omgeving van het nieuwe gebouw. Mooi belicht in de M stand. Jammer dat de lijnen wel erg schuin omhoog lopen door de perspectivische vertekening van je groothoeklens en je rechts vrij krap gekaderd hebt. Kon je niet een klein stukje achteruit?

Zwaantje:
een mooie foto van the Valley. De uitstekende delen van het gebouw komen goed tot zijn recht. Er zijn leuke details te zien op de balkons: een wasrek en tuinstoelen. Ik vind het erg leuk dat je de blauwige wand aan de linkerkant mee heb gefotografeerd, dat maakt het gebouw nog bijzonderder.

Aandachtspunt in het algemeen, bij architectuurfotografie:  neem wat meer tijd voor de nabewerking, door gebouwen recht te zetten. Verwijder storende elementen.

Tot slot

• Ankie stelt voor om in de zomer op een aantal vaste maandagen met elkaar te fotograferen.
  • Verder kan iedereen ideeën voor fotografieactiviteiten op de sociale app zetten en de leden daartoe uitnodigen.