Boottocht op het Naardermeer.

Zondagochtend 16 april zijn we met 15 leden om 6 uur vertrokken voor een boottocht op het Naardermeer. Dat was wel even tanden op elkaar om zo vroeg je bed uit te gaan. Bovendien was het een grijze koude dag. Dik aangekleed stapten we bij Martin aan boord.

Martin is een natuurgids bij Natuurmonumenten en tevens lid van onze club. Tijdens de trip vertelde Martin heel veel over de oorsprong van het Naardermeer, over de flora en fauna en verschillende mooie boeiende verhalen.

We maakten een stop bij de aalscholverkolonie. Daar zaten een paar aalscholvers op een nest met jongen en werden er mooie plaatjes geschoten van de jonkies die gevoerd werden. Vervolgens maakten we een stop bij het trilveen. De bodem drijft daar op het water en als je springt golft de bodem onder je voeten. Als laatste maakten we een stop bij de eendenkooi. Deze is niet meer in gebruik maar ze willen deze wel weer gaan gebruiken. Martin legde uit hoe een eendenkooi werkt.

Ondanks de koude hebben we toch 6 uur op het water vertoefd. Mede dankzij de zeer boeiende achtergrondverhalen van Martin waren de zes uur eigenlijk zo om. We sloten af met een heerlijk warm drankje in Stadszicht.

Te midden van de verstedelijking is het Naardermeer een prachtig natuur gebied waar we heel zuinig op moeten zijn.