Presentatie CameraNU – William Harper

Verslag is gemaakt door Bea.

Op 16 januari 2023 was er een extra clubavond, en behalve onze eigen clubleden waren er ook leden van andere fotoclubs in de regio en overige belangstellenden. William Harper van CameraNu gaf een presentatie. Voor de pauze vertelde hij over de geschiedenis van de fotografie en de impact van foto’s.

Enkele notities

• In de beginperiode van de fotografie, rond 1900, was een camera een grote houten kistenconstructie die heel zwaar woog, en daarnaast waren kisten nodig voor glasnegatieven: glasplaten met een lichtgevoelig zilverlaagje.
  • Hij sprak ook over de ‘impact van het beeld’. Aan de hand van foto’s van Heinrich Hoffmann, hoffotograaf van Adolf Hitler,  liet hij zien hoe deze fotograaf d.m.v. foto’s propaganda maakte voor Hitler.
  • Fotografie is een sterker beeld, komt dieper binnen dan een stuk geschreven tekst. Die impact kan ook te groot zijn: voor het jaar 2000 was er nog geen confrontatie met lijken/verminkingen, er werden foto’s alleen gepubliceerd met lakens erover heen.
  • Stichting Still maakt foto’s van pasgeboren overleden baby’s, foto’s kunnen goed zijn voor rouwverwerking.
  • Er is tegenwoordig weer belangstelling voor oude analoge camera’s, met fotorolletjes. Dat lijkt (ook) te maken te hebben met de spanning: je neemt een foto en ziet niet direct de foto/het resultaat, en dan de spanning: ‘is de foto gelukt of niet’.

Verschil tussen mannen en vrouwen in de fotografie
Tot 1985 was fotograferen meer iets voor mannen, het geeft status met zo’n grote camera op je borst, en er kwam veel techniek bij kijken. Vanaf de 90-er jaren kwamen er compact-camera ’s op de markt, die veel kleiner en lichter zijn en in een handtas/jaszak passen. Nu zijn er meer vrouwen dan mannen die fotograferen. Mannen hebben vaak  meer zicht op techniek, vrouwen op compositie.Waarom fotograferen mensen:

• Om connectie te maken, samen iets te delen;
    • Zintuigen prikkelen;
    • Verhaal vertellen.
  • CameraNu wil ook de fotograaf activeren, heeft ook gratis cursussen op de website.

Na de pauze kwamen de moderne camera’s aan bod, het verschil, de werking, de lenzen, het onderhoud:

• Verschil tussen spiegelreflex- en systeemcamera’s: spiegelreflexcamera’s zijn groot/zwaar door het gebruik van spiegels, systeemcamera’s zijn kleiner/lichter door het ontbreken daarvan.
  • Telelenzen zijn na een aantal jaren niet meer heel precies. Bij de systeemcamera speelt dat niet, die zijn veel sneller en adequater in het scherpstellen, door steeds meer scherpstelpunten en zeer snelle rekenkracht. De spiegelreflex en de systeemcamera maken allebei heel goede foto’s.
  • Verschil tussen fullframe en APS-C sensor: fullframe is beter, gedetailleerder, vangt meer licht. APS-C is ook goed, ligt er aan wat je er mee gaat doen. Fullframe heeft grotere pixels, je moet je camera dus stiller houden, soms is APS-C beter, door kleinere pixels.

• De grootste veroorzaker van onscherpte met een telelens: de atmosfeer die tussen de camera en het gefotografeerde voorwerp zit; na een regenbui is er wel schone lucht. Waar mogelijk is het beter om met een kortere afstand te fotograferen.
  • Met een telelens zien we onderwerp en achtergrond in perspectief, alles blijft bijna even groot, met achteruit lopen kun je het juiste perspectief kiezen. Met een groothoek lens krijg je steeds kleinere beelden, bijv. bomen.
  • Filters: kunststoffilters kunnen niet gecoat worden, dus beter om glasfilters te gebruiken. Bij fotograferen van een landschap is de lucht meestal lichter dan het landschap, dan kun je een (grijs)filter gebruiken (beste: ND4/ND6).
  • Lens schoonmaken:
    1. Op de lens ademen en dan lichtjes met een (brillen) doekje schoonmaken; wel eerst het doekje uitkloppen.
    2. Of met een zwarte (zwart is zachter) schilderskwast alle hoekjes schoonvegen en daarna met een doekje.
  • Sensor schoonmaken: hoeft eigenlijk niet, maar met verwisselen van lenzen kan er stof op komen. Nooit de sensor aanraken! Camera op z’n kop houden en met blaaspompje even blazen. Of je camera naar de fotozaak brengen.

Het allerbelangrijkste in de fotografie voor het maken van goede foto’s: neem de tijd!