Verslag Argentum 20 december 2021 via zoom

Verslag clubavond 20-12-2021

We starten met de buitengewone ledenvergadering die vlot verloopt.Aansluitend komt Cees Wouda in de Zoom. Hij bespreekt de foto’s met het thema nachtfotografie. Aan de hand van de theorie die hij vorige keer heeft behandeld zijn mensen aan de slag gegaan. Zijn voorkeur bij nachtfotografie eerst je ISO in te stellen dan je diafragma en de sluitertijd automatisch. Afhankelijk van wat je wilt. Een bewegend beeld of een stilstaand beeld. Verder vertelt hij dat je bij nachtfotografie beter kunt kiezen om de foto onder te belichten. In de nabewerking kun je dan de donkere delen weer wat lichter maken maar je voorkomt dat er witte uitgebleekte vlekken in je foto komen van felle lampen. Een overbelicht stuk in je foto bevat geen informatie. een te donker stuk wel. Door in de nabewerking dit donkere stuk lichter te maken komt de informatie weer naar voren. Kijk ook goed naar de uitsnede van een foto. Soms staan er te lichte gebouwen op die dan heel veel aandacht trekken. In zo’n geval kun je ook werken met de belichtingscorrectie. Rood is een kleur die moeilijk weer te geven is. Je kan dat ook in de nabewerking corrigeren door de rode tinten wat terug te draaien.

De foto’s worden een voor een besproken. Hieronder een selectie met de notities van Cees.

Bernadette 1 Huizen – ISO 100, F 5, 30 sec, diafragmavoorkeur – Meteen maar een klapper. Bijzondere rol voor de dramatische wolkenlucht die tijdens de opname naar je toe waait. Terechte keuze voor heel lage horizon met net nog de maan in beeld. Ook qua techniek avondfoto: prima gedaan.

Frans IJselmeerweg – ISO 800, F 3,5, 1 sec – Diafragmavoorkeur. 1 stop belichtingscompensatie +?
Goed gekozen belichting. Statief? Typische buitenwijk bij avond; bijzonder licht op de rij bomen. Prima compositie met de lijnen van links naar rechts naar de horizon.

Marianne 1 – ISO 25600, F 3,6, 1/125e sec – Handmatig gekozen belichting. Door hoge ISO en korte belichting zijn lopende mensen toch scherp. Mooi als silhouet tegen licht deel van achtergrond. Belichting hele foto mag nog wat minder.

Mirjam Berlijn Brandenburger tor – ISO 12800, F 4, 1/160e sec – Uit de hand genomen dus? Belichting automatisch, heeft zich goed ingesteld. Mooie scene, laat ook zien dat veel meer steden dan de Nederlandse fietssteden aan het worden zijn. Persoonlijk had ik het rechterdeel van de foto afgesneden. Het interessantste is de poort met fietsers en de kerstboom.

René 1 – ISO 400, F 13, 2,5 sec – Diafragma voorkeur.

Nog net wat blauw in de lucht te zien. Voorbijrijdende auto of fietsers geven leven in het beeld. Met een halve stop meer licht en ietwat terugdraaien van de hooglichten komt het nog meer tot zijn recht.

Wim V 2 – ISO 6400, F 4, a/15e sec – Diafragmavoorkeur. Belichtingsautomaat heeft zijn werk prima gedaan, er was geen correctie nodig. Wel een leuk beeld met zo’n laag standpunt, bijna op straat niveau. Foto kan wat mij betreft prima als kerstkaart door het leven.