Verslag van bezoek aan Museum-Hilversum 1-11-2021

Verslag Argentum clubavond 1-11-2021
Bezoek van de leden van de fotoclub Argentum aan het Museum-Hilversum, op 1 november 2021.

Onze activiteiten commissie had weer een afspraak kunnen maken met Veronique Jansen van het Museum-Hilversum voor een groepsrondleiding.
De tentoonstelling ‘Vincent Mentzel’ “Fotograaf van de Macht’ was daar te zien.
Onderwerpen van de Tentoonstelling waren:
– Nieuws fotografie van Vincent Mentzel en Joris van Gennip
– Portret fotografie  van Vincent Mentzel en Merlijn Doomernik
– Documentaire fotografie van Vincent Mentzel en Marieke van der Velden.

Wij werden vanaf 19.30 uur ontvangen door Veronique met een kopje koffie of thee in afwachting van komst van de diverse leden (in totaal 13 leden waren in de gelegenheid om te komen).

Om 20:00 uur startte de secretaris Marianne Jooren, met een korte introductie en mededeling, de avond.

Veronique had een interessante lezing voorbereid en toonde met de beamer een groot aantal werken van Vincent Mentzel en de andere fotografen. Wat vooral heel interessant was dat Vincent zelf een toelichting op de foto’s had ingesproken. Deze manier van presenteren was heel aansprekend. De verschillende onderwerpen van de tentoonstelling kwamen zo goed in beeld:
– ontwikkeling van de fotografie toen en nu
– kracht van het beeld
– verhalen vertellen
Na een korte pauze en een drankje vervolgde Veronique de lezing.

Om 21:45 uur werden we in de gelegenheid gesteld om zelf de tentoonstelling te bekijken, en te beluisteren. Het Museum had namelijk een QR code waardoor je op je telefoon de foto’s en het gesproken commentaar van de fotograaf kon horen.
Al met al was de tentoonstelling zeer de moeite waard en inspirerend voor ons. De fotografie heeft zo weer een extra dimensie gekregen.

Om ca. 10:30 gingen wij, na een bedankje aan Veronique, weer huiswaarts.

Verslag   Frans Smit