Verslag clubavond 1 maart 2021

Verslag clubavond 1 maart 2021.

Uitleg en bespreking series door Cees Wouda

Mededelingen:

15 maart ledenvergadering. Informatie wordt nog toegestuurd.

Deze keer weer een zoomavond. Voor de pauze gaat Cees wat vertellen over series en series laten zien van anderen en van hem zelf met commentaar daarbij Het aantal foto’s van de serie moet een duidelijke samenhang hebben. Het beeld is dan belangrijk en kan zonder tekst. Iedere foto moet een bijdrage leveren aan het geheel. Advies: Laat er een weg en kijk of het afbreuk doet. Kan deze foto makkelijk weg dan kan je eventueel een andere foto kiezen. Cees had verschillende series opgezocht om te laten zien en daar commentaar bij te geven. Hier een paar voorbeelden.

Foto’s van August Sander.

Zeer beroemd fotograaf. Zijn beelden zijn altijd sterk geposeerd. De Foto’s van mensen uit de 20e eeuw leggen een historie vast.

Serie van Cees Wouda over een maskermaker.

Deze serie gaat over maskermaker Frans Krom. Hij maakt maskers voor voorstellingen. Cees streeft er naar dat de mensen gewoon hun werk doen en hem vergeten. Dat gaat meestal goed. De foto’s samen maken een totaal beeld. Favoriet foto waar de maskermaker kijkt naar een door hem gemaakt masker.

Je kan series van anderen bekijken om ideeën op te doen. Cees geeft ook het advies om eens te kijken bij de fotobond, dan krijg je een idee over series. Kijk dan eens naar een serie van Bert van de Broek over zwaluwen en Anton Verbeek met een cross serie. Zo zijn er nog vele series te bekijken.

Hier een paar suggesties voor series.

Maak een visuele serie.

Dat is erg op beeld gericht. Gebruik bv. bestek uit de keuken of een stofzuiger en maak detailfoto’s. Let goed op de achtergrond want dat is wel een onderdeel van de serie.

Maak een serie met een spiegel.

Spiegel rechtop op tafel plaatsen zodanig dat voorwerp en gespiegeld beeld van het voorwerp gelijk in een beeld zijn te vangen. Maak het bv. in 3 foto’s

Samenhang van een serie kan zijn vorm, kleuren of verhaal.

Levert elke foto een bijdrage, kan er een worden weg gelaten.

Is de serie verrassend dus met een wouw gevoel.

De ingeleverde series werden na de pauze door Cees met opbouwende commentaar besproken en ook met goede adviezen. Hier volgen een paar series met commentaar.

Foto’s serie Wim.

Een verrassende serie. Even iets heel anders. Gevel met trappen. Diverse gevels en diverse trappen maar wel in Amsterdam. Er zit symmetrie in weergave. De midden foto is zwaar bewerkt. Er zit een aura rond de trapgevel. Komt door bewerking. Probeer in de schaduw te fotograferen. Maar gevel in deze is in het volle zonlicht. Wim moet zich nog wat verder verdiepen in HDR.

Foto’s serie Bernadette Te laat en opstaan.

Commentaar zoals Cees mondeling heeft gegeven.

Echt een verhaal. 1e foto nadrukkelijk over opstaan en de dag beginnen. Dagelijks ritueel elke dag hetzelfde idee. Uitgewerkt concept is al leuk. Geen foto’s bijeen gegraaid. Samenhang zit in kleurweergave in zwart wit sterk onderwerp en ook de foto’s gaan enigszins van donker naar licht.1e foto beetje raar maar is projectie wekker. 2e is verzameling kleding op de grond voor het douchen, de enige foto die geflitst is, het is een wat vlakker beeld. De derde leuk, niet geflitst dat is te zien in spiegel. 4e keurig ontbijtje met een goede krant (heeft Cees ook) Leuke serie, goed gedaan.

Cees hoopt dat series een inspiratie bron zijn. Niet aarzelen om iets na te doen. Gaan we meer met series doen? Series zijn wel mooi. Begin er aan door een woord in gedachten te nemen en probeer er beelden bij te bedenken en dan te maken. Er is overal wat te vinden.

Het was een leerzame en pittige avond.