Bestanden hernoemen

Voor het digitaal inleveren van foto’s voor het bekijken op de beamer en het kunnen doorsturen naar digitaal@fotoclubargentum.nl dien je de foto’s te hernoemen. Voor Windows gebruikers kun je de volgende methode gebruiken om je bestanden een andere naam te geven.

Het juiste formaat bestaat uit 3 delen gescheiden door een horizontale streep (naast de “0” op je toetsenbord). In verband met het versturen naar een server is het belangrijk dat er geen spaties in deze naam voorkomen. Naar gelang je instellingen staat er wel of geen extentie (jpg/jpeg) achter de bestandsnaam.

• In de naamgeving kiezen we voor het gebruik van je voornaam – en wanneer die voornaam vaker voorkomt onder de leden, uitgebreid met de eerste letter van je achternaam.
  • Na je naam neem je het thema of het onderwerp op waar de foto bij hoort
  • Wanneer er meerdere foto’s bij dat thema horen, nummer je je inzending ook.

Een aantal voorbeelden van correcte namen zijn:

Bart-Natuur-1
WimW-Natuur-1
WimW-Natuur-2
DebbydeG-Lowkey-1

Hoe pas je de bestandsnaam aan in Windows?
Nadat je klaar bent in je favoriete bewerkingsprogramma kun je kiezen voor “opslaan als”. Dan kun je gelijk voor de juiste bestandsnaam kiezen.

Wanneer je de bestandsnaam later wilt aanpassen, kun je naar de locatie gaan in Windows Verkenners (Windowstoets +E). Zodra je het bestand gevonden hebt klik je met de rechtermuisknop op de bestandsnaam en kies je voor de optie “Naam wijzigen”.