Verslag Argentum Zoom avond 6-12-2021

Verslag van Fotoclub Argentum 6 december 2021 clubavond:
Sylvia heet iedereen, via zoom, van harte welkom.
Bernadet wordt bedankt voor het regelen van deze zoomavond.
Binnenkort ontvangen wij allemaal de informatie voor de ALV en tevens het programma voor 20 december, ook deze avond gaat via zoom.
Hierna geeft Sylvia het woord aan Cees Wouda om thema 4 te bespreken en te beoordelen.
Cees deelt een foto van Nono, die zij heeft gemaakt van straatfotografie, als een klein eerbetoon aanhaar. Daar is iedereen zeer blij mee.
Vervolgens gaat Cees zijn scherm delen om de foto’s te bespreken, hij doet dit van achteren naar voren, hij begint met Wim. Een aantal tips heb ik opgeschreven en die beschrijf ik hieronder:
Wim Wolvenne heeft een foto van het lichtfestival in Amsterdam genomen, hij heeft een sluitertijd van 1 seconde en een diafragma van 5,6 gebruikt. Een tip van Cees is als je een diafragma van F 15 gebruikt, je meer stralen in de foto krijgt.
De tweede foto is te rood, Cees zijn tip is: zet deze dan om in zwart/wit.
Wim Vleeming heeft foto’s gemaakt in Venetië, ondanks dat hij hoge ISO’s heeft gebruikt zijn de foto’s toch erg duidelijk. Wel heeft Cees een tip bij de eerste foto, omdat er erg veel zwart om heen zit, deze vierkant te maken.
Saskia heeft een foto gemaakt van de Erasmusbrug in Rotterdam, de foto is niet helemaal recht. Tip: is, in light room is dit heel makkelijk aan te passen.
Mirjam heeft een foto van een postbode gemaakt, deze is veel te licht door de flitser. Tip: gebruik geen flitser of maak deze in light room lichter.
Marianne heeft foto’s gemaakt met haar mobiel in Venetië, zonder mensen. Is echt een Corona foto, maar ondanks geen mensen toch een erg mooie foto.
Hans heeft ook foto’s gemaakt met een mobiel in Madrid en in China, deze foto’s zijn te licht. Maak ze donkerder of gebruik geen flitser.
Frans zijn foto’s zijn nog gemaakt in 2006, toen waren de camera’s nog niet zo goed, waardoor je erg veel ruis ziet.
Carla heeft een foto gemaakt van Halloween en zij kreeg het advies om geen flitser te gebruiken.
Bernadette heeft een foto genomen bij een vuurtje met een zelfontspanner, zij kreeg het advies om de zwarte partijen eraf te halen en de foto met de giraffen, die veel te geel is om te zetten naarzwart/wit.
Anne heeft twee foto’s in Amsterdam genomen bij het Fredriksplein, zij kreeg de tip: maak de foto’s donkerder. Voor een nachtfoto zijn ze veel te licht en de tweede foto is te veel bewerkt. Tip: minder bewerken.
Ankie heeft een foto van een hond die uitgelaten wordt. Persoon is niet scherp. Tip: zet je ISO hoger. De tweede foto is van een persoon bij de metro, erg leuke Corona foto. Tip: de foto wel rechtzetten.
Daarna korte pauze en vervolgens de PowerPointpresentatie van Cees over het verschil tussen nachtfocus en nachtleven foto’s. Erg leerzaam en er werd door Cees geadviseerd om hiermee te gaan oefenen en de foto’s voor de laatste avond, 20 december, in te sturen en opnieuw door Cees te laten beoordelen. Een aantal leden zijn hiervoor enthousiast en gaan hiermee aan de slag.
Deze PowerPointpresentatie wordt door hem toegestuurd, zodat iedereen deze nog een keer kandoornemen.
De avond werd afgesloten en wij zien elkaar weer op 20 december.
Saskia Benit