Clubavond van Fotoclub Argentum Jan Tabak 4-10-2021

Verslagje van de clubavond van Fotoclub Argentum op 4 oktober 2021:

Bij het inleidende praatje van voorzitter Sylvia kwam het volgende aan de orde:

• Wim en de expositiecommissie hangen 5 oktober de ingelijste foto’s van de deelnemers op in
    Bellefleur.
  • De expositie is te bezichtigen van maandag t/m vrijdag van 10.15 uur tot 12.15 uur
  • Gedurende een periode van 6 oktober tot eind december

Bij de Schakel in Naarden wordt de kast opgeruimd door Herman, Marian en Marijke na 14.00 uur ’s middags.
Ongebruikte spullen worden weggegooid, 25 oktober 2021 kan alles wat bewaard blijft, in verhuisdozen gedaan worden.
Nog vrijwilligers gezocht om mee te helpen. Voor het gemak is er een steekkarretje aanwezig.
18 oktober in de Plataan  Majoor Kampstraat 3 1411 TT Naarden is er een doe-avond, aspirant leden zijn ook van harte welkom. Ankie stuurt een link voor ideeën voor deze avond.
1 november a.s. gaan we naar Museum Hilversum, waar Vincent Mentzel exposeert.

13 december is er een buitengewone ledenvergadering om een (bijna) nieuw bestuur te kiezen. Sylvia treedt af als voorzitter en Teun treedt af als penningmeester. Beiden hebben met ingang van 1 januari 2022 hun lidmaatschap van Argentum opgezegd. Bernadette en Mirjam van der Heijden hebben zich aangemeld om plaats te nemen in het bestuur. Nu is de club nog op zoek naar een nieuwe penningmeester. De echtgenoot van Carla wil de jaarrekening wel maken van en voor de club.

In oktober zal er een excursie plaatsvinden naar Dierenpark Hoenderdaal. De club betaalt de entree. De exacte datum zal nog bekend worden gemaakt.

Na al deze mededelingen van het bestuur kan Cees Wouda beginnen met het bespreken van onze ingezonden foto’s voor het thema Corona Voorbij? Cees vindt het thema een lastige opdracht en vindt, dat de foto’s best beoordeelt mogen worden los van het thema

Anne 2
Foto 2 geeft het ontslag van staatssecretaris Mona Keijzer diezelfde dag weer: zij gaat publiekelijk lijnrecht in tegen de door het kabinet gemaakte afspraken over het coronabeleid. De foto van Mona Keijzer heb ik gemaakt vanaf een NOS nieuwsuitzending op mijn mobiele telefoon, wat uiteraard enigszins zijn weerslag heeft op de scherpte. Vervolgens heb ik beide foto’s samengevoegd. De compositie van mijn foto’s is opzettelijk wat rommelig en reflecteert mijn beeld van het gevoerde coronabeleid. Ook moest ik gevoelige privéinformatie buiten beeld zien te houden. Maar corona voorbij? Nee hoor!

Stilleven, collage, het eind is in zicht, keuze zw-wit: associatie met ‘verleden’
met Mona:  van het ‘hed (?)

Ankie 1
In maart 2020 was ik in Bangladesh voor en evaluatie van het gezondheidssysteem. Op 8 maart werd daar officieel de eerste Covid-19  patiënt gediagnostiseerd. Paniek in het hele land. Ik bezocht die dag het ziekenhuis in Barisal, en natuurlijk hadden veel mensen nog geen mondkapje op. Dit meisje wel. Ze was erg verkouden en keek wazig uit haar ogen. Kon geen lachje af. Ik heb haar gefotografeerd bij haar moeder op schoot met het bekende slechte licht van een ziekenhuiswachtkamer, concentrerend op het midden van haar gezicht. Uiteindelijk heb ik alleen haar gezicht uitgeneden van de foto, omdat dat sterker overkwam.
meisje:
duidelijk een beeld uit een ver land, meisje kijkt neutraal in camera
wel wat opmerkingen: storende bewegingsonscherpte, uitsnede uit balans, gaat het om ziekenhuiskleding? daar wat meer van in beeld brengen.

Carla 2
Schiphol tijdens de 1ste lockdown, zullen we hier ooit van gevrijwaard raken??

Treffende ervaring, lege vertrekhal Schiphol

Frans 1
Wat een vreselijk moeilijk onderwerp. Corona is niet voorbij, geen hoera stemming voor mij.
Veel zitten dubben wat het onderwerp zou kunnen zijn.
Op de valreep vandaag dacht ik , het is op de weg weer veel drukker geworden, dus daar ga ik een foto van maken.
Op een plekje in de buurt heb ik deze foto geschoten, niet heel bijzonder, maar ik vond de lijnen van de vangrails en de brugleuning interessant ook de lichtmasten met de bedrading. (jammer dat er geen zwerm spreeuwen op zat).
Alle auto’s weer de weg op en nog snel even invoegen in de rij auto’s.

verkeersdrukte is terug
prima beeld, lijnen naar rechtsboven en onder
situatie met nog meer verkeer was nog mooier geweest Hans 2
duidelijke bedoeling, mondkapjes kunnen weg
nogal onrustige; achtergrond plant rechts zou beter zijn? Was het geënsceneerd?

Marianne 2
Het is nog niet voor iedereen voorbij. Je ziet dat er wat bijzonders aan de hand is geweest.
Straatbeeld Duitsland?

Beetje vol beeld, met minder mensen geeft de kijker wat meer kans
mevrouw vindt het niet zo leuk..  mevrouw rechts zoekt haar mondkapje nog?
gebouwen staan beetje scheef, is overigens niet zo erg voor een dynamisch straatbeeld.

Mirjam, een verhaal in een paar foto’s, waarvan 1 gebruikt:
Mirjam 2
Een is het gelukt! Hij mag er in! De ander staat nog te zoeken.

Geslaagd! Emotie leuk in beeld gebracht. Persoon rechts valt van rand. Alleen persoon in midden

Saskia 1
Deze foto is genomen in september in Wenen (is de Stephansdom kathedraal) er kan weer volop gewinkeld worden, verder zijn er weer kraampjes en een draaimolen open op het plein.
Een enkel persoon loopt nog met een mondkapje aan zijn arm of op zijn hoofd.

Foto is meer bedoeld om kerk in beeld te brengen? De mensen lijken slechts ‘decor’.
Onderkant foto is nogal donker.

Zwaantje 1
Feestje in de sloep  goed contact tussen groep en fotograaf
zonlicht lastig